"Ik heb via een bemiddelingsbureau een appartement gehuurd en moest naast de huur en borg ook €1000 aan bemiddelingskosten betalen. Nu hoor ik dat dit misschien onterecht was. Hoe kan ik dit bedrag terugkrijgen?"
Als huurder is het frustrerend om te ontdekken dat je onterecht bemiddelingskosten hebt betaald. Het goede nieuws is dat je mogelijkheden hebt om je geld terug te krijgen. In deze FAQ lees je stap voor stap wat je kunt doen!
Bemiddelingskosten, ook wel 'courtage' genoemd, zijn kosten die worden gerekend door een makelaar of verhuurbemiddelaar voor het regelen van een huurwoning. Deze kosten kunnen variëren van enkele honderden tot zelfs duizenden euro's. Bemiddelingskosten worden vaak in rekening gebracht aan zowel de huurder als de verhuurder, maar dit is niet altijd wettelijk toegestaan.
Als je onterecht bemiddelingskosten hebt betaald, volg dan dit verkorte stappenplan om je geld terug te vragen:
Stap 1: Stuur een (aangetekende) brief naar het bemiddelingsbureau waarin je vraagt om teruggave van de bemiddelingskosten.
Stap 2: Zoek juridisch advies als het bureau niet reageert of weigert te betalen. Dit kan bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket.
Stap 3: Stuur een formele sommatiebrief, eventueel via een incassobureau of deurwaarder, als verdere aansporing voor terugbetaling.
Stap 4: Overweeg een gang naar de kantonrechter indien eerdere stappen geen resultaat opleveren. Weeg goed je kansen af voordat je deze stap neemt.
Leestip: Met deze kosten moet jij rekening houden bij het huren!
Bemiddelingskosten zijn onterecht als de bemiddelaar zowel de verhuurder als de huurder als klant heeft. Dit betekent dat de bemiddelaar door de verhuurder is ingeschakeld om een huurder te vinden en tegelijkertijd kosten bij de huurder in rekening brengt.
Wees je ervan bewust dat een bemiddelingsbureau geen dubbele bemiddelingskosten mag rekenen. Als het bureau zowel voor jou als voor de verhuurder werkt, betaald alleen de verhuurder deze kosten.
Let op: soms worden bemiddelingskosten door de verhuurder zelf vermomd als ''administratiekosten'' of andere termen zoals ''sleutelgeld''. Vraag om duidelijkheid en uitleg als dit het geval is. Je hoeft deze kosten niet te betalen als ze eigenlijk bemiddelingskosten zijn.
Je hebt meestal vijf jaar de tijd om bemiddelingskosten terug te vragen, gerekend vanaf de betaaldatum. Na deze termijn verjaart je vordering.
Hier vind je een overzicht van wettelijke bepalingen over huurrecht!
Het is slim om de betaalde bemiddelingskosten pas terug te vragen nadat je het huurcontract hebt gesloten. Dit voorkomt dat de verhuurder voor een andere huurder kiest. Onthoud tenslotte dat je als huurder rechten hebt. Laat je niet ontmoedigen als het even moeilijk wordt en schakel waar nodig professionele hulp in!
1. Kan ik bemiddelingskosten terugvorderen als ik deze al jaren geleden heb betaald?
Ja, dat kan. In principe kun je bemiddelingskosten tot vijf jaar na betaling terugvorderen. Dit valt namelijk onder de verjaringstermijn voor civiele vorderingen. Hoe eerder je actie onderneemt, hoe beter, want het kan moeilijker worden om bewijs te verzamelen na verloop van tijd.
2. Wat als de bemiddelaar niet meer bestaat?
Als de bemiddelaar inmiddels failliet is of niet meer bestaat, kan het lastig zijn om je geld terug te krijgen. In sommige gevallen kun je proberen om via de curator een claim in te dienen, maar de kans op succes is kleiner.
3. Wat is het verschil tussen bemiddelingskosten en administratiekosten?
Soms rekenen bemiddelaars administratiekosten in plaats van bemiddelingskosten. Deze kosten zijn vaak ook onterecht als de bemiddelaar voor zowel de huurder als de verhuurder werkte. Wees dus alert op andere benamingen voor kosten en wees niet bang om hier vragen over te stellen.
Het terugvorderen van bemiddelingskosten kan een ingewikkeld lijken, maar als je weet wat je rechten zijn en welke stappen je moet nemen, is de kans groot dat je succesvol bent.