Hoe controleren wij het woningaanbod op Huurstunt?

Bij Huurstunt willen we de zoektocht naar een nieuwe huurwoning zo eenvoudig mogelijk maken. Een van onze taken is het up-to-date houden van het woningaanbod op ons platform. Deze taak nemen wij zeer serieus, omdat we ons kunnen voorstellen hoe vervelend het kan zijn om te reageren op een woning die al verhuurd blijkt te zijn. Dit willen we voorkomen en dat doen we op een unieke manier. Geen enkel woningplatform in Nederland controleert het aanbod zo vaak en zo grondig als Huurstunt en daar zijn we trots op! Daarom leggen we je graag uit hoe deze controles werken, zodat je weet voor welke kwaliteit Huurstunt staat.

Makelaars en particuliere verhuurders plaatsen elke dag weer nieuwe huurwoningen op Huurstunt om zo een goede nieuwe huurder te vinden. Hoe dit aanbod terechtkomt op Huurstunt lees je hier. Nadat deze huurwoningen op Huurstunt staan, is het aan ons om de beschikbaarheid hiervan up-to-date te houden voor jou. Hier doen we onze uiterste best voor en dat doen we op drie verschillende manieren.

1. Geautomatiseerde controles

Bij Huurstunt hebben we een heel geavanceerd systeem ontwikkeld dat elk uur weer een controle uitvoert van het beschikbare aanbod. Nieuwe makelaars worden gekoppeld aan dit systeem en zij zullen er natuurlijk alles aan doen om ervoor te zorgen dat de huurstatus op hun eigen website klopt. Het systeem van Huurstunt controleert dan elke 15 minuten of de informatie op ons platform kloppend is met de informatie van de makelaar. Zo kunnen we verhuurde woningen snel offline halen, zodat de woningzoekende geen reacties stuurt naar verhuurders van wie de woningen al verhuurd zijn.

2.  Extra controle door onze kwaliteitsmanagers

Ondanks dat ons systeem doorgaans het werk erg goed uitvoert, vinden we het belangrijk om ook een handmatige controle uit te voeren. Elke dag weer gaan onze kwaliteitsmanagers elke woning op Huurstunt langs om te kijken of de huurstatus klopt. Ook nemen zij contact op met particuliere verhuurders van wie de woning al een langere tijd online staat. De verhuurder heeft dan de kans om de termijn te verlengen of om de woning van ons platform te halen. Hierdoor is het aanbod bij Huurstunt altijd up-to-date en beschikbaar voor woningzoekenden.

3. Hulp van onze gebruikers

We waarderen alle hulp die we krijgen en daarom heeft elke woning een knop voor het melden van een verhuurde woning. Krijg jij van een verhuurder of makelaar te horen dat de woning niet langer beschikbaar is en staat die woning nog wel op Huurstunt? Meld het ons! We gaan er meteen mee aan de slag om te controleren of de woning inderdaad verhuurd is.

Heb je een verhuurde woning gevonden?

Mocht je ondanks onze strenge controles toch een huurwoning vinden die al verhuurd blijkt te zijn, dan vinden we dat natuurlijk erg spijtig. We doen – zoals je hierboven kon lezen – ons uiterste best om dat te voorkomen. Toch kan het voorkomen dat een huurwoning al verhuurd is, terwijl wij iets anders aangeven. Er zijn twee mogelijke redenen voor deze foutieve huurstatus, namelijk:

  1. De makelaar heeft de huurstatus niet aangepast in het eigen systeem. Wanneer een makelaar een huurwoning verhuurt, zal de status op de eigen website aangepast moeten worden. Als dit om welke reden dan ook niet helemaal goed gaat, kunnen ons systeem en onze kwaliteitsmanager de controles niet goed uitvoeren. De informatie die we doorkrijgen, klopt dan niet.
  2. De particuliere verhuurder is vergeten door te geven dat de woning verhuurd is. Een particuliere verhuurder werkt niet volgens een koppeling en zal de huurstatus zelf moeten aanpassen in het gratis Huurstunt account. Als dit vergeten wordt, kan Huurstunt niet weten dat de huurwoning inmiddels verhuurd is. Gelukkig nemen we altijd contact op met de particuliere verhuurder, als de woning al geruime tijd op ons woningplatform staat. Op die manier proberen we dit soort situaties toch te voorkomen, zodat jij kunt genieten van een volledig en actueel woningaanbod op Huurstunt.