Huurwoning wordt gerenoveerd: droom of nachtmerrie?
22 februari 2024
Laatste update: 22 maart 2024
Het klinkt als muziek in de oren: eindelijk heeft de verhuurder besloten om de huurwoning te renoveren en een nieuw dak, nieuwe kozijnen of een nieuwe voordeur te plaatsen. Toch beleven huurders in de praktijk een renovatie heel verschillend, blijkt uit wijkonderzoek van omroep Brabant. Waarbij het voor de een soepel verloopt, belandt de andere huurder in een nachtmerrie.
Inhoudsopgave
Ten einde raad
Omroep Brabant ging langs bij de Marslaan in Helmond. De huurwoningen worden verduurzaamd en sommige krijgen een nieuw dak, badkamer of keuken. De straat staat vol steigers en bouwmaterialen en een van de bewoners is ten einde raad. “Ik ben na de renovatie wakker geworden in een nat bed”, vertelt ze. Er bleek een lek te zitten in het nieuwe dak. "Het water liep langs de muren naar beneden.” Volgens de bewoners was dat niet het enige wat er mis ging, de renovatie had al maanden eerder klaar moeten zijn.
Wisselend rapport cijfer
Waar het rapportcijfer van de renovatie bij de een niet hoger scoort dan een vier, krijgt het van de ander een dikke acht. Een paar huizen verderop in de straat, praat Omroep Brabant met een andere bewoonster. Bij haar gebeuren dezelfde renovatiewerkzaamheden, maar haar beleving is compleet anders. “Ik heb zelfs de woningbouw gebeld om ze te bedanken voor de mooie renovatie", vertelt ze.
Grote verschillen in ervaringen
Ook in de Leonardusbuurt in Helmond zijn er grote verschillen. Zo hadden sommige bewoners last van het lompe gedrag van de bouwvakkers. Andere buurtbewoners verderop in de straat omschreven de bouwvakkers juist als "Hele lieve mensen" en zeiden "Alles is perfect gegaan."
Rechten van huurders
Als het gaat om renovaties vanuit woningcorporaties of de verhuurder, heb je als huurder best wat rechten. De verhuurder moet je namelijk tijdig informeren over de geplande renovaties. Dit omvat details over wat er gaat gebeuren, hoe lang het zal duren en welke impact het kan hebben op jouw woonsituatie. Er is vaak ook ruimte voor overleg of inspraak.
Redelijke termijn en tijdelijke huisvesting
Renovaties mogen niet plotseling beginnen. Er moet een redelijke termijn zijn tussen de aankondiging en de start van de werkzaamheden, zodat jij je hierop kunt voorbereiden. Als de renovatie zo ingrijpend is dat je tijdelijk niet in je woning kunt blijven, moet de verhuurder zorgen voor passende tijdelijke huisvesting.
Toestemming voor Renovatie
Huurders moeten over het algemeen toestemming geven voor renovaties, tenzij het een gebouw betreft met minstens 10 woningen. In dat geval is toestemming van minimaal 70% van de huurders vereist. Als het renovatievoorstel van de verhuurder redelijk is, dan wordt in principe van je verwacht dat je ermee instemt. Typische renovaties kunnen de installatie van een nieuwe badkamer, keuken of dubbel glas omvatten.
Huurverlaging bij overlast
Tijdens een renovatie kunnen huurders te maken krijgen met ongemakken en overlast. In bepaalde gevallen kan de huurder recht hebben op een vergoeding, zoals tijdelijke huurverlaging of een verhuiskostenvergoeding.
Geen aanspraak bij groot onderhoud
Als de verhuurder groot onderhoud zoals een renovatie uitvoert, kun je geen aanspraak maken op de verhuiskostenvergoeding als je nog gewoon in je woning kan blijven wonen. De definitie die door de Hoge Raad gesteld is voor renovatie, is: “zowel sloop met vervangende nieuwbouw als gedeeltelijke vernieuwing door verandering of toevoeging”. Er moet dus sprake zijn van vervangende nieuwbouw of een toename van het woongenot door gedeeltelijke vernieuwing.
Bekijk ook eens onze blog: Onderhoud huurwoning: wie doet wat?
Huurverhoging na renovatie
Na een renovatie kan de huurprijs omhooggaan. De verhuurder moet zich houden aan de maximale huurprijs en de huurverhoging moet redelijk zijn in verhouding tot de uitgevoerde renovaties. Als huurder van een sociale huurwoning kun je bezwaar maken tegen een huurverhoging na renovatie.